Czas na zmianę pracy? Dobrze to zaplanuj

Wszyscy wokół deklarują, że w tym roku zaczynają regularnie trenować, uczyć się języków obcych czy wstawać wcześniej, więc ty też decydujesz się na zmianę? Wiedz, że postanowienia podejmowane jedynie pod wpływem chwili nie dają najlepszych prognoz na sukces. Spójrz na swoje noworoczne plany z pewnym dystansem. Jeśli podtrzymujesz, że chcesz w najbliższym czasie podjąć nową pracę, dowiedz się, jak się do tego przygotować.

Zmiana… ale jaka?

Ważne, żeby zmiany, które chcesz wprowadzić, były przemyślane i zaplanowane, a przede wszystkim wynikały z twoich własnych potrzeb i chęci rozwoju, a nie chwilowej mody, pasji koleżanki bądź ambicji kolegi. Zanim więc wręczysz obecnemu pracodawcy wypowiedzenie, zastanów się dobrze, dlaczego chcesz to zrobić. Nie możesz dogadać się z szefem lub kolegami, ale wykonywane działania ci odpowiadają? A może czujesz, że obecne stanowisko nie pozwala ci już na rozwój? – Sprecyzowanie tego, co motywuje nas do zmiany, pomaga w określeniu dalszych działań. Może bowiem okazać się, że atmosferę w firmie uda się „oczyścić” dzięki zainicjowaniu bardziej otwartej komunikacji, a aktualny pracodawca, wbrew naszym początkowym przypuszczeniom, może zagwarantować nam np. zmianę zakresu obowiązków w ramach wewnętrznej struktury tak, by lepiej odpowiadały naszym predyspozycjom i celom zawodowym – mówi Marta Kwiatkowska-Kujawa, konsultant ds. rekrutacji w firmie szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. Zweryfikowałeś dokładnie możliwości, które daje ci obecne miejsce pracy, i nadal myślisz o odejściu? A może po prostu szukasz nowych wyzwań lub doszedłeś do wniosku, że to, co robisz, nie sprawia ci przyjemności i myślisz o zmianie branży? Zrób to rozważnie.

Nie tak szybko…

Myśląc perspektywicznie o sobie, jako uczestniku rynku pracy lub partnerze biznesowym, warto zadbać o swoją markę osobistą i budowanie profesjonalnego wizerunku w interesującej nas dziedzinie. Nie oznacza to, że każdy musi od razu tworzyć eksperckiego bloga, dobrze jednak śledzić nowinki z branży oraz dzielić się wiedzą np. na tematycznych grupach w mediach społecznościowych. Zadbajmy o profesjonalizm i spójność nie tylko na zawodowych portalach, gdzie uzupełniamy najważniejsze informacje dotyczące dotychczasowego doświadczenia – podpowiada Marta Kwiatkowska-Kujawa z Integra Consulting Poland. Wizerunek w internecie to jednak nie wszystko. Dobrze też uczestniczyć w branżowych spotkaniach i konferencjach, których niekwestionowaną zaletą jest możliwość poszerzania sieci kontaktów. Nawet jeśli podczas wydarzeń nie ma zaplanowanych osobnych sesji networkingowych, wykorzystaj dobrze przerwy między prelekcjami, możliwość zadawania pytań po nich, ale i nieco mniej oficjalne odsłony towarzyszące często branżowym inicjatywom. Postaraj się dowiedzieć, kto na nich będzie i pomyśl, z kim chciałbyś porozmawiać. Kiedy uda ci się nawiązać rozmowę, nie traktuj jej jak rekrutacji, podczas której chcesz zaprezentować jak najwięcej swoich zalet. Słuchaj uważnie rozmówcy, a jeśli będzie taka możliwość, zaproponuj, jak możesz mu pomóc. Jeśli odbyłeś z kimś ciekawą dyskusję, warto też nawiązać do niej nieco później, np. zapraszając taką osobę do grona znajomych na profesjonalnych portalach i podsyłając link do ciekawego newsa na temat, o którym rozmawialiście. Takie znajomości często owocują wspólnymi projektami, a nawet propozycjami pracy.

Patrz szeroko

Budowanie marki osobistej oraz networking, choć bardzo pomocne, mogą jednak nie wystarczyć do znalezienia nowej pracy, jeśli nie jesteś jeszcze tak wyspecjalizowany, aby szukali cię headhunterzy. Kiedy więc zdecydujesz, co dalej chcesz robić zawodowo, nie ograniczaj poszukiwań do ofert na portalach rekrutacyjnych. Niektóre marki w pierwszej kolejności szukają nowych pracowników wśród swoich obserwatorów warto więc przeglądać strony internetowe i profile firm, dla których chciałbyś pracować. Zdarza się także, że informację o wakacie przesyłają w newsletterach. Dzięki temu pracodawca zwiększa szanse na to, że w rekrutacji wezmą udział osoby żywo zainteresowane jego działalnością, podzielające wartości marki. Jeśli zależy ci na pracy w danej branży, dobrze obserwować tematyczne grupy, w których również często pojawiają się propozycje pracy. Pomyśl także o kontakcie z agencjami rekrutacyjnymi. Dysponują sporymi zasobami ofert. Dodatkowo weryfikują zbieżność kompetencji wymaganych na danym stanowisku pracy z realnymi umiejętnościami kandydata. W praktyce pozwala to na uniknięcie straty czasu spowodowanej uczestniczeniem w procesach rekrutacji z góry skazanych na porażkę.

Dlaczego właśnie ty?

Kiedy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, odpowiednio się do niej przygotuj. Przypomnij sobie najważniejsze doświadczenia, pamiętaj też, że podstawą jest znajomość marki, dla której chcesz pracować, oraz motywacja. Przed rozmową przygotuj np. trzy sytuacje ze swojego dotychczasowego życia zawodowego, o których będziesz mógł opowiedzieć, nie tylko chwaląc się sukcesami, ale i pokazując np. jak reagujesz w stresujących chwilach. Bywa tak, że kompetencje kandydatów mogą być na podobnym poziomie – wówczas decydujące będzie to, co cię wyróżnia. Może to być zapał do pracy, energia, chęci do działania i rozwoju oraz ciekawe zainteresowania. Te kwestie są bardzo ważne nie tylko w przypadku osób z mniejszym doświadczeniem zawodowym.

Nowa praca to spora zmiana. Jeśli więc sytuacja nas do tego nie zmusza, dajmy sobie czas na to, aby ją dobrze przemyśleć i odpowiednio zaplanować. Na markę osobistą pracuje się latami. Ważne, aby zacząć i nie bać się pierwszego kroku. Myśl o podjęciu nowych obowiązków dla niektórych jest na tyle paraliżująca, że wolą pozostać w warunkach, które nie do końca im odpowiadają. Im lepiej przygotujemy się do zmiany, tym bardziej zwiększamy szanse na to, że okaże się ona pomyślna i przyczyni się do naszego dalszego rozwoju – podsumowuje Marta Kwiatkowska-Kujawa z Integra Consulting Poland.

Opublikowane w Tagi