Źródła finansowania własnej firmy

1. Środki operacyjne Unii Europejskiej

Jakie zatem są źródła finansowania? Pierwszą myślą większości osób są dotacje ze środków Unii Europejskiej. Owszem, w latach 2015 – 2020 w ramach różnych programów operacyjnych do wykorzystania jest ponad 80 miliardów euro. Pamiętać jednak należy, że pozyskanie tego typu dotacji będzie się wiązało z dotrzymaniem skomplikowanych procedur oraz dopełnieniem wielu formalności, które dodatkowo największe problemy sprawiają nie podczas starania się o przyznanie środków, ale w momencie kontroli ich wydatkowania.

2. Anioł Biznesu

Kolejnym źródłem, z którego możemy pozyskać pieniądze na rozwój naszego biznesu są Aniołowie Biznesu (ang. Business Angels). Aniołami Biznesu najczęściej zostają przedsiębiorcy, którzy część swoich wolnych środków chcą zainwestować w nowe, najczęściej innowacyjne przedsięwzięcia o potencjalnie wysokiej stopie zwrotu w zamian za mniejszościowy pakiet udziałów. W Polsce najczęściej zdarza się, że są oni członkami sieci Aniołów Biznesu,ich zadaniem jest wstępna selekcja projektów, na które warto przeznaczyć środki. Aniołów Biznesu możemy także szukać w Internecie, chociażby na amerykańskiej platformie AngelList.

3. Fundusze Seed/Venture Capital

Fundusze Seed/Venture Capital, to instytucje skupiające prywatny kapitał inwestorów lub łączące kapitał prywatny z publicznym (np. kapitał prywatny + środki z UE). Są to wyspecjalizowane spółki, których podstawowym zadaniem jest zapewnienie wsparcia kapitałowego firmom na różnych etapach rozwoju, i tak: w przypadku funduszy typu Seed, wspierane są przedsięwzięcia na etapie zalążkowym, które poszukują pierwszej rundy finansowania, posiadają już MVP (ang. Minimum Viable Product) oraz skompletowany zespół. Fundusze Venture Capital natomiast inwestują najczęściej w ramach drugiej rundy finansowania w spółki, które posiadają zweryfikowany model biznesowy oraz produkt funkcjonujący już na rynku. Starając się o pozyskanie inwestycji od funduszu typu Seed/Venture Capital warto wcześniej przeanalizować rynek. Wiele funduszy prowadzi właściwą tylko sobie politykę inwestycyjną, często finansując spółki o podobnym profilu działalności. Ma to wpływ na wartość dodaną (smart money), o której pisałem powyżej.

4. Crowdfunding

Finansowanie społecznościowe (ang. crowdfunding) jest zyskującym coraz większą popularność sposobem pozyskania pieniędzy na rozwój naszego biznesu. Polega ono na skierowaniu przez pomysłodawcę oferty inwestycji w jego projekt poprzez platformę internetową, za pośrednictwem której osoby zainteresowane dofinansowaniem przedsięwzięcia mają możliwość wpłaty dowolnych środków przeznaczonych na jego realizację.

Taki sposób pozyskiwania finansowania ma wiele zalet, do których przede wszystkim należy zaliczyć ilość osób, do których pomysł dotrze. Przeprowadzenie kampanii crowdfundingowej to doskonały sposób na promocję naszego biznesu. Do najpopularniejszych platform tego typu należą między innymi amerykański Kickstarter (kichstarter.com) oraz Indiegogo (indiegogo.com). Platformy służące pozyskiwaniu finansowania od społeczności mamy także w Polsce. Warto tutaj przytoczyć chociażby Wspieram to (wspieram.to) oraz Polak Potrafi (polakpotrafi.pl).

Podsumowanie

Pozyskanie inwestora nie jest sprawą prostą. Ale nie jest również niemożliwe. Wymaga nieustannej pracy nad rozwojem swojego przedsięwzięcia oraz odbycia wielu spotkań z potencjalnymi inwestorami. Sukces nie jest gwarantowany, ale porażka nie powinna w żadnym wypadku skłaniać do zaprzestania pracy nad projektem.

Norbert Młynarczyk

Norbert Młynarczyk

Prawnik, wspólnik firmy prawniczej Kulicki, Młynarczyk. Zajmuje się bieżącą obsługą korporacyjną spółek prawa handlowego, prawem rynków kapitałowych. Specjalizuje się również transakcjach fuzji i przejęć (M&A) oraz prawnych aspektach finansowania przedsiębiorców, w tym: procesami inwestycyjnymi, emisjami obligacji w ramach ofert prywatnych, umowami kredytowymi, a także w zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem funduszy private equity i venture capital. Pracuje także nad przygotowywaniem analiz due diligence na potrzeby transakcji kapitałowych. W przypadku pytań, pozostaję do dyspozycji pod adresem e-mail: biuro@km-legal.com.pl.

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.