Możemy posiadać doświadczenie w konkretnej branży, na konkretnym stanowisku czy związane z codziennymi obowiązkami np. zarządzaniem obszarem marketingu, sprzedaży czy IT. Możemy oczywiście posiadać wiedzę dotyczącą np. zarządzania projektami, projektowania stron internetowych czy BHP. Naturalnie każdy z nas posiada umiejętności czy zdolności np.: analityczne, sprawnej komunikacji czy przekazywania wiedzy. Najbardziej lakonicznie brzmią postawy, ale to nic innego, jak nasze podejście do niektórych spraw, nasz system wartości. Możemy być punktualni, pracowici może nas cechować ambicja czy rzetelne podejście do obowiązków.

Zakładam, że czytałeś pierwszy artykuł z niniejszego cyklu i pierwszą część twojego CV stanowi podsumowanie zawodowe. Kolejnym mogą być właśnie kluczowe kompetencje, czyli to, co wyróżnia nas spośród innych kandydatów i odpowiada na zapotrzebowanie potencjalnego pracodawcy, sprecyzowane w ogłoszeniu.

Sekcja „Kluczowe kompetencje” zarówno w CV, jak i na profilach biznesowych, ma pomóc czytającemu w ocenie, czy nasza kandydatura jest ciekawa i adekwatna do stanowiska, na które aplikujemy. Warto zatem zastanowić się, co nas wyróżnia spośród innych osób, które mogą być naszą konkurencją, jakie są nasze mocne strony, w jakich obszarach posiadamy doświadczenie czy umiejętności, jaka jest ich waga oraz czy jest na nie popyt na rynku. Należy dobrze zrozumieć, że jeśli pełnimy funkcję Dyrektora Finansowego, znajomość pakietu MS Office będzie standardem, a nie kluczową kompetencją.

Zdaję sobie sprawę, że czasami trudno pisać o sobie i wypunktować to, co nas wyróżnia. W takich przypadkach warto przejrzeć profile osób na podobnym stanowisku czy z podobnym doświadczeniem, a także przeanalizować oferty pracy na stanowiska, będące w kręgu naszych zainteresowań. Bazując na tym warto zdefiniować swoje kluczowe kompetencje. Bywa tak, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakich kompetencji na co dzień używamy, nie potrafimy ich dobrze nazwać, lub też przeceniamy te, które są standardem i nie wyróżniają nas na tle innych kandydatów. Szczegółowa analiza pomoże nam sprawdzić również, jakich kompetencji nam brakuje i co możemy poprawić.

Wysyłając CV do firm rekrutacyjnych lub bezpośrednio do potencjalnego pracodawcy, jest ono często oceniane przez system na bazie tzw. słów kluczy, które pojawią się w naszym dokumencie. Osoba rekrutująca, przeszukując bazę danych kandydatów, poszukuje tych słów kluczy, czyli kluczowych kompetencji. System sugeruje kandydatów, w dokumentach których się one pojawiają. Dodając do naszego CV omawianą sekcję zwiększamy szanse, że zostanie ono znalezione przez system i przekazane rekruterowi.

Kandydatom nierzadko wydaje się, że nazwa firmy i stanowiska, jakie piastowali, to dane wyczerpujące temat. To duży błąd, ponieważ brak właściwej prezentacji swej osoby w CV, szczegółowo opisanej językiem korzyści, czyni z naszego dokumentu aplikacyjnego jeden z wielu, jakie otrzymuje firma. A przecież chodzi o to, by wyróżnić się z tłumu i skupić uwagę na sobie.

Jak zatem powinna wyglądać sekcja prezentująca kluczowe kompetencje?

Aplikując na stanowisko Marketing Managera, do kompetencji można zaliczyć:

• PR&Media Relations

• Kampanie promocyjne

• B2B/B2C

• Badania marketingowe

• Employer Branding

Aplikując na stanowisko związane z zarządzaniem zespołem sprzedażowym, kluczowe kompetencje mogą zawierać:

• Motywowanie

• Delegowanie zadań

• Ocena efektywności

• Wyznaczanie celów

Jesteś Project Managerem? Warto by w sekcji kluczowe kompetencje zapisać:

• z jakiej metodyki korzystasz,

• czy zarządzasz rozproszonym zespołem,

• umiejętności zarządzania zmianą, czasem i budżetem.

Jesteś rekruterem? W kluczowych kompetencjach zapisz w jakiej branży się specjalizujesz - IT, finanse, logistyka czy może administracja?

Nie ma standardów mówiących, ile kluczowych kompetencji można zamieścić w CV. Sugerowałbym skupić się na tych odpowiadających na wymagania zawarte w opisie stanowiska, może być ich od kilku, do, moim zdaniem, kilkunastu. Chodzi także o to by były to słowa klucze, a nie pełne zdania. Pamiętaj, by w sekcji kluczowe kompetencje podawać tylko te umiejętności, które naprawdę posiadasz. Nie wprowadzaj w błąd rekrutera i potencjalnego pracodawcy.

Michal Piątkowski

Michał Piątkowski

Menedżer ds. rekrutacji i szkoleń w międzynarodowej firmie rekrutacyjnej Big Fish. Partner/Doradca ds. Kariery/Coach Kariery w firmie Ready to Jump specjalizującej się w doradztwie zawodowym. Opracowywał ścieżki karier, doradzał i trenował specjalistów oraz managerów wyższego szczebla. Przeprowadził kilkaset indywidualnych projektów doradczych związanych z zarządzaniem karierą, efektywnym poszukiwaniem pracy oraz przygotowań do rozmów rekrutacyjnych. Zobacz Michała w GoldenLine!

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.