Personal branding freelancera

Freelancerzy stają się coraz bardziej znaczącą grupą na polskim rynku pracy, jednak by pozwolić sobie na luksus rozwoju kariery na własny rachunek powinieneś pamiętać, jak ważną rolę pełni tu Twój osobisty wizerunek i to, jak jesteś postrzegany przez klienta. Ze względu na dość osobisty charakter relacji i Twoją bezpośrednią odpowiedzialność za jakość usług, personal branding to jeden ze współczesnych kluczowych czynników sukcesu freelancera. By wyróżnić się na rynku jako niezależny specjalista i zdobyć zaufanie klientów, musisz nauczyć się świadomie zarządzać swoim wizerunkiem i aktywnie działać, by być postrzeganym przez potencjalnych klientów dokładnie tak, jak tego chcesz. Proces kreowania marki osobistej wymaga czasu i dogłębnego poznania siebie.

Poznaj 5 kroków, dzięki którym zadbasz o swój personal branding jako freelancer

1. Twoja siła i znak rozpoznawczy

Bez względu na to, co budujesz, powinieneś rozpocząć od silnych i stabilnych fundamentów. Poznanie swoich mocnych stron i unikatowych cech to podstawa wyjątkowej marki. By stworzyć spójny wizerunek potrzebujesz odpowiedzieć sobie na pytania „Dlaczego robię w życiu to, co robię”, „Co jest we mnie najbardziej atrakcyjnego?”, „W jaki sposób mogę pomóc innym ludziom?” Daj sobie czas na poszukiwanie odpowiedzi i jeśli potrzebujesz, poproś o pomoc swoich przyjaciół lub stałych klientów. To, co ich zdaniem wyróżnia Cię spośród konkurencji, może być cenną wskazówką i pierwszym krokiem w tworzeniu rozpoznawalnej marki. Ludzie, którzy mają indywidualny styl ubierania się, są często szybciej zauważalni i zapamiętywani. Podobnie jest z marką osobistą, im bardziej unikatowa, tym łatwiej zapada w pamięć.

2. Pierwsze wrażenie robisz raz

Wszyscy doskonale wiemy, że pierwszy kontakt z potencjalnym klientem może przesądzić o dalszej współpracy lub przekreślić wszelkie szanse, dlatego warto być przygotowanym na nieoczekiwane. Pomyśl, jakie są możliwe punkty styczności z twoim klientem, w jakich okolicznościach możesz go spotkać lub w jaki sposób nawiązać kontakt. W zależności od tego, czy będziesz rozmawiał z nim przez telefon, poznasz podczas sesji networkingowej albo to klient odwiedzi Cię w Twoim biurze, może być potrzebna Ci inna forma autopromocji. Opracuj kilka wersji odpowiedzi na pytanie kim jesteś, co Cię wyróżnia i czym zajmujesz się zawodowo. Spróbuj w kilku słowach przedstawić najważniejsze informacje, a jednocześnie zaprezentować swoją wyjątkowość.

3. Zaistniej w mediach społecznościowych

Portale społecznościowe z roku na rok zyskują na popularności i sile, z jaką mogą pomóc Ci wypromować Twoją markę. W zależności od profesji i grupy potencjalnych klientów, twórz swój profil tak, by był użyteczny dla czytelnika, a jednocześnie interesujący. Często właśnie w sieci potencjalny klient pozyskuje pierwsze informacje na Twój temat i wyrabia sobie opinię. Cokolwiek publikujesz, myśl zawsze o tym, w jaki sposób może to pomóc twoim czytelnikom i co stanowi wartość dodaną. Unikaj powielania treści dostępnych już w internecie, a zamiast tego dziel się swoją wiedzą i opiniami na bliskie Twojej profesji tematy.

4. Stwórz spójną przestrzeń promocji swojej marki

Pamiętaj, że to gdzie i kiedy promujesz swój brand, zależy wyłącznie od Ciebie. Możesz wybierać spośród wielu narzędzi takich jak: własna strona internetowa, profesjonalny profil zawodowy, blog i social media, ale także twoja stopka w mailu i wizytówka. Ta ostatnia, kreatywna i przykuwająca uwagę, wręczona podczas rozmowy, może sprawić, że na dłużej zapadniesz w pamięć rozmówcy i wywołasz określone emocje. We wszystkich formach promocji dbaj o spójność wizualną i merytoryczną, by być lepiej zapamiętanym i rozpoznawalnym. Jeśli jesteś fotografem, grafikiem lub wykonujesz inny artystyczny zawód, przykładowe prace możesz wywołać lub wydrukować w formie zdjęć i mieć zawsze przy sobie. Nigdy nie wiesz, kiedy nadarzy się szansa, by rozwinąć skrzydła i wypromować swój talent.

5. Bądź konsekwentny i cierpliwy

Minie trochę czasu zanim wieść o tym, jak świetnym fachowcem jesteś, obiegnie świat. Nawet jeśli publikujesz wartościowe treści, jesteś wyjątkowy w tym co robisz, a twoi klienci polecają Cię znajomym, potrzeba uporu i konsekwencji w działaniu, by stworzyć rozpoznawalną markę personalną. Najpopularniejsze światowe marki pracują latami na zaufanie i lojalność swoich klientów, a przy tym każdego dnia poszukują nowych dróg rozwoju. Spróbuj odnaleźć przyjemność w dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem z innymi oraz dawaniu czegoś za darmo. Systematyczna praca nad własną marką wyrobi w tobie bardzo dobre nawyki i nauczy skutecznego dążenia do celu, a rozpoznawalność i zainteresowanie klientów przyjdą z czasem.

Ewa Wilmanowicz

Ewa Wilmanowicz

Personal brander i trener wystąpień publicznych. Autorka publikacji i tekstów popularno-naukowych. W budowaniu marki osobistej, wyjątkowość każdego człowieka rozpatruje w kontekście potrzeb współczesnego świata i indywidualnych pragnień. W pracy stawia na spójność, autentyczność i unikatowość wizerunku. Zobacz Ewę w GoldenLine!  

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.