Jak zacząć w nowej branży od zera
Rynek pracy staje się coraz bardziej dynamiczny. W wyniku postępu technologicznego i ciągle zmieniających się trendów niektóre branże znikają, a inne powstają. Każdego dnia obserwujemy tworzenie się nowych biznesów. Ciągłe zmiany mogą być dla niektórych męczące, ale dla innych są świetną okazją do zmiany własnej ścieżki kariery. Dane KPPP Lewiatan wskazują, że zmieniamy pracę w ciągu życia 7 razy. Z badań wynika, że najważniejszym powodem zmiany jest brak satysfakcji z obecnie wykonywanej pracy. Czasami jednak sama zmiana firmy nie wystarczy - jeśli robimy coś, czego nie lubimy robić, być może będziemy musieli poszukać czegoś zupełnie nowego. Zmiana zawodu na zupełnie inny z pewnością wymaga dużego nakładu pracy, ale jeśli dobrze zaplanujemy naszą zawodową rewolucję - może zakończyć się ona dużym sukcesem. Niezależnie od tego czy chcesz zająć się czymś innym dlatego, że znudziło ci się obecne zajęcie, czy jesteś do tego zmuszony - bycie elastycznym na rynku pracy jest teraz niezwykle ważne.

Poznaj zatem 6 wskazówek, jak zacząć w nowej branży od zera w mądry i przemyślany sposób:

1. Nie podejmuj pochopnych decyzji. Jeśli myślisz o zmianie branży, daj sobie trochę czasu na analizę dostępnych opcji. Zrób listę zawodów, które cię interesują. Poczytaj o każdym z nich. Obserwuj przez jakiś czas firmy, które działają na danym rynku. Porozmawiaj z ludźmi, którzy znają się na wybranych przez ciebie branżach. Zastanów się, co tak naprawdę chciałbyś w życiu robić. Daj sobie co najmniej dwa miesiące na dobrą i szczegółową analizę, po czym wybierz branżę i zawód, w którym chcesz działać. 2. Sporządź dokładny plan rozwoju swoich umiejętności. Najpierw określ, ile czasu potrzebujesz, aby osiągnąć wystarczający poziom wiedzy i kompetencji, który wystarczy ci do aplikowania na wymarzone stanowisko. Następnie zdecyduj, ile czasu dziennie lub tygodniowo chcesz na rozwój w tym kierunku poświęcić - 15 minut, pół godziny, godzinę? Zrób potrzebne wyliczenia i zapisz na kartce ile dajesz sobie na to wszystko czasu - 5 miesięcy, rok, 2 lata? Rozpisz, co będziesz dokładnie robić miesiąc po miesiącu. Gotowy plan zawieś na ścianie, tak aby motywował cię każdego dnia do działania. 3. Zbierz literaturę. Zainwestuj w książki, które pozwolą ci zbudować merytoryczny fundament twoich umiejętności. Zrób listę blogów branżowych, które wzbogacą cię o wiedzę na temat najnowszych trendów i spojrzenie ekspertów. Zacznij czytać, najlepiej każdego dnia, i rób notatki. Ucz się tego tak, jakbyś się uczył na egzamin w szkole. Potraktuj ten punkt poważnie - solidna podstawa merytoryczna jest kluczem do tego, abyś mógł później zostać zatrudniony w odpowiedniej firmie. 4. Obserwuj firmy z branży. Zrób dokładną analizę stron internetowych, a w szczególności ofert. Przeczytaj opisy produktów i usług, zadzwoń i dopytaj się o szczegóły, zobacz jak te firmy działają i na co stawiają. W ten sposób dowiesz się co w danej branży jest ważne, jakie są kluczowe czynniki konkurencyjne, jaka wiedza i umiejętności są najbardziej pożądane przez pracodawców. Obserwuj też kanały społecznościowe różnych firm, aby poznać ton, w jakim się komunikują, nowości z branży i charakterystykę klientów poszczególnych firm. 5. Zainwestuj w szkolenia. To najbardziej kosztowny punkt. Jednak jest to działanie, które najbardziej cię zbliży do celu. Jeśli nie masz pieniędzy na drogie szkolenia, znajdź osobę, która nie jest szkoleniowcem, ale która chętnie dorobi wprowadzając cię w tajniki pracy w danym zawodzie. Na początek nie musi to być wybitny ekspert, wystarczy, że jest to ktoś kto ma parę lat doświadczenia w pracy w zawodzie. To świetny sposób na poznanie tego, czego nie znajdziesz w książkach czy na stronach internetowych firm z tej branży. Taki praktyk pokaże ci wszystko, o czym musisz wiedzieć, aby przygotować się do pracy. Umów się z nim na serię spotkań, podczas których przekaże ci wiedzę lub nauczy cię umiejętności, które są w tym zawodzie absolutnie kluczowe. Jeśli to konieczne, wybierz się też na studia podyplomowe lub kurs specjalistyczny, który da ci odpowiednie uprawnienia do pracy w danym zawodzie. 6. Napisz wyjątkowy list motywacyjny. Opisz krótko swoją historię i napisz szczerze, dlaczego tak bardzo ci zależy, aby działać w tej branży. Napisz co już zrobiłeś, aby móc pracować w tym zawodzie. Zaprezentuj siebie jako idealnego kandydata na to stanowisko i udowodnij, że tak rzeczywiście jest. Opisz swoje poprzednie doświadczenia zawodowe i napisz czego cię one nauczyły. Napisz też, dlaczego nie chcesz już pracować w tej branży i jakie masz plany na przyszłość. Bądź szczery i pewny siebie, przekonaj osoby odpowiedzialne za rekrutację, że warto się z tobą spotkać. Pamiętaj, że ze zmianą branży nie warto się  spieszyć. Im lepiej się przygotujesz, tym większe szanse, że mimo startowania zupełnie od zera uda ci się zdobyć pracę w nowej branży. Najważniejsze jest to, aby robić coś małego każdego dnia. W perspektywie kilku miesięcy lub roku zbierze się z tego całkiem imponująca suma kroków, które będą się składać na solidne przygotowanie do nowej pracy. Powodzenia!
Michał Pasterski w GoldenLine

Michał Pasterski

Coach i trener rozwoju osobistego. Założyciel Life Architect, autor bloga Michalpasterski.pl, czytanego przez 150 tysięcy osób miesięcznie oraz twórca ogólnopolskiej społeczności pasjonatów rozwoju osobistego MeetPRO. Jego pasją od 10 lat jest psychologia, a życiowym celem utworzenie alternatywy dla obecnego systemu edukacji. Zobacz Michała na GoldenLine!

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.