Większość́ rozmów kwalifikacyjnych, biznesowych czy nawet towarzyskich rozpoczyna się̨ od pytań „Czym się̨ zajmujesz”, albo „Opowiedz mi proszę̨ coś o sobie”. Choć́ pytania te dotyczą nas samych, więc nikt lepiej od nas nie może na nie odpowiedzieć, wielokrotnie sprawia nam to niesamowitą trudność.

Jest to zjawisko na tyle popularne, że wielu konsultantów marki osobistej tworzy z podopiecznymi lub klientami ich własny „Elevator pitch”. To krótki opis, mający na celu przedstawienie, a zarazem skuteczne „sprzedanie” siebie nowo poznanej osobie (np. w windzie) w ciągu 30 sekund. Oto kilka elementów, które powinna zawierać twoja krótka autopromocja:

Zainteresuj

Opowiadanie o sobie zacznij od tego, kim jesteś. Postaraj się by opisujące Cię określenia były jak najbardziej szczegółowe i wyróżniające. Jeśli powiesz, że jesteś studentem, przedsiębiorcą albo nauczycielem nie będzie w tym nic na tyle wyjątkowego, byś dał się na długo zapamiętać. Spróbuj określić swoje najbardziej wyjątkowe cechy i na ich podstawie dobrać nieszablonowe określenia swojej osoby. Czasami podejmując w życiu wiele różnych aktywności, trudno zdecydować od czego zacząć i na czym się skupić. Wypisz zatem wszystkie role jakie pełnisz w swoim życiu prywatnym i zawodowym i spróbuj znaleźć dla nich punkty wspólne, które najlepiej oddadzą twoją wyjątkowość. Być́ może jesteś skutecznym motywatorem, doskonałym słuchaczem, teamworkerem, zawodowym pomagaczem ludziom albo wizjonerem. Im bardziej nieszablonowy będzie twój sposób przedstawiania się, tym bardziej przykujesz uwagę słuchacza. Pamiętaj, by były to określenia zrozumiałe dla rozmówcy i trafnie oddające twoją wartość.

Pokaż korzyści

Opowiadając o tym, czym się zajmujesz, staraj się mówić językiem korzyści swojego rozmówcy. Przedstaw te aspekty swojej działalności, które mogą być dla niego przydatne i interesujące. Zawsze najlepiej zapamiętujemy informacje, które są nam przydatne lub dotyczą naszej bieżącej działalności, dlatego jeśli chcesz zostać zapamiętany, powiedz rozmówcy, w jaki sposób możesz mu się przydać. Mówiąc o sobie możesz dodać kilka słów o tym, co w Twoim życiu doprowadziło Cie do obecnego momentu. Jeśli dziś jesteś prezesem dużej firmy, powiedz jak zaczynałeś swoją drogę zawodową. Jeśli dopiero wkraczasz na rynek pracy albo studiujesz, zaznacz od kiedy pasjonujesz się daną branżą i co w niej najbardziej lubisz.

Zaprezentuj cel

Jeżeli nawiązywaniu kontaktu przyświeca określony cel lub w miejscu, w którym się obecnie znajdujesz, poszukujesz osób o określonym stanowisku czy umiejętnościach, powiedz o tym swojemu rozmówcy. Im lepiej przedstawisz swoje cele i marzenia, tym większa szansa, ze dana osoba zechce ci pomóc w ich realizacji. Poszukujesz nowej, pasjonującej pracy? Powiedz o tym. Być może twój rozmówca zna osoby, które mogą wesprzeć cię na ścieżce zawodowej i chętnie cię z nimi pozna. Nie oczekuj, że ludzie będą się domyślać co chciałeś im przekazać między wierszami.

Pozostaw kontakt

Chcąc utrzymać nawiązaną relację, pamiętaj, by pozostawić swojemu rozmówcy swoje dane kontaktowe. Najlepszym rozwiązaniem jest profesjonalna wizytówka, ale może być także wydrukowana w domu na wizytówkowym papierze. Warto mieć w swoim smartfonie stworzoną własną wizytówkę wraz z informacjami na temat miejsca pracy, adresem mailowym czy stroną internetową firmy. Kiedy prześlemy w ten sposób komplet danych, rozmówca będzie miał wszystkie istotne informacje o nas w jednym miejscu.

Pamiętaj, że owe 30 sekund to czas, by zainteresować rozmówcę swoją osobą, a nie by dać się poznać. Nie musisz zatem na jednym wdechu opowiadać́ całej historii swojego życia albo historii firmy. Potraktuj te 30 sekund jako rodzaj reklamy. Jeśli spełni swoją rolę, jeszcze będzie okazja by dać́ się lepiej poznać́. Jak zatem wykorzystać́ swoje 30 sekund?

Swoją mowę sprzedażową możesz spisać na kartce i wielokrotnie przećwiczyć stając przed lustrem. Staraj się mówić w sposób jak najbardziej naturalny, by nie brzmiało to jak recytacja wiersza. Im lepiej opanujesz swój Elevator Pitch, tym łatwiej będzie ci nawiązywać nowe relacje i promować swoją markę.

Ewa Wilmanowicz

Ewa Wilmanowicz

Personal brander i trener wystąpień publicznych. Autorka publikacji i tekstów popularno-naukowych. W budowaniu marki osobistej, wyjątkowość każdego człowieka rozpatruje w kontekście potrzeb współczesnego świata i indywidualnych pragnień. W pracy stawia na spójność, autentyczność i unikatowość wizerunku. Zobacz Ewę w GoldenLine!  

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.