Nie walcz ze stresem - zredukuj go!

Stres podczas rozmowy rekrutacyjnej ma prawo się pojawić. Nie zawsze da się go uniknąć. Można go redukować, ale mówienie o stresie w kategoriach walki z nim to swego rodzaju nieporozumienie. Walczyć ze stresem to tak jakby walczyć z oddychaniem. Stres jest normalna reakcją organizmu. Dopiero, gdy go zaakceptujemy, jesteśmy w stanie z nim pracować. Masz prawo czuć się niepewnie, masz prawo wątpić w swoje kompetencje, oraz możesz mieć różnego rodzaju sygnały z ciała, które informują Cię o przeżywanym stresie. Akceptacja swojego stanu to pierwszy krok, żeby poczuć się lepiej. Bardzo prostą metodą jest tu praktyka zwana STOP, proponowana przez dr Elishę Goldstein, jednego z autorów książki “Uważność. Trening redukcji stresu metodą mindfulness”.

STOP jest akronimem:

  • S - stań
  • T - teraz weź oddech
  • O - obserwuj
  • P - Pójdź dalej

W pierwszym kroku po prostu zatrzymaj się. Pozwól sobie spocząć bez ruchu. W drugim kroku, weź oddech. Unikaj hiperwentylacji i nienaturalnego głębokiego oddychania. Teraz zobacz co czujesz w ciele. Zauważ jakie miejsca są spięte, jakie luźne. Może czujesz w nim zmęczenie, może masz suchość w ustach. Nie chodzi tu o jakąś intelektualną analizę, ale raczej wsłuchanie się w swoje ciało. W kolejnym i ostatnim już kroku, powróć do wcześniej wykonywanej czynności.

To bardzo prosta metoda, która tak naprawdę jest zaawansowaną techniką do pracy ze stresem i z trudnymi emocjami. Zatrzymanie się oraz koncentracja na oddechu i wrażeniach z ciała aktywuje nasz układ parasympatyczny, który odpowiada między innymi za odczuwanie odprężenia i relaksu. Możemy zrobić to czekając na rozmowę kwalifikacyjną, możemy zrobić to również w trakcie. Tylko od nas zależy ile czasu temu poświęcimy. Zwykle pomiędzy odpowiedziami na pytania rekrutera, mamy chwilę na jeden czy dwa oddechy, zanim odpowiemy na pytanie.

Przyjdź przygotowany

Brak przygotowania, jest jednym z głównych elementów, które budują nasz stan psychiczny na rozmowie. Spróbuj zadbać o parę drobnych elementów przed spotkaniem:

  • zdefiniuj, co jest dla ciebie ważne i dlaczego chcesz tę pracę (finanse, lokacja, brand pracodawcy)
  • określ co lubiłeś w swojej wcześniejszej lub aktualnej pracy (zadania, ludzie, organizacja)
  • odpowiedz sobie na pytanie, czego nie lubiłeś w swojej poprzedniej pracy (zadania, ludzie, organizacja)
  • określ, co jest Twoją mocną stroną w kontekście danego wakatu, a w czym czujesz się słaby
  • pomyśl o historiach i przykładach, które potwierdzają Twoje kompetencje
  • zrób szybki "rachunek sumienia", czego nauczyłeś się w poprzednich firmach

Wizualizuj sukces

Powiedzmy sobie szczerze. Nie wiadomo jaki będzie efekt, ale lepiej przychodzić na rozmowę z zamiarem odniesienia sukcesu. Jest to bardziej budujące niż przychodzenie z ideą, ze na pewno się nie uda. Wyobraź sobie  jak wchodzisz do sali i z dużą pewnościa siebie odpowiadasz na każde zadane pytanie. Tak naprawdę nie jest to żadna sztuczka, tylko zwykła prosta technika stosowana przez sportowców, aktorów, managerów oraz specjalistów różnej maści przygotowujących się do wystąpień czy ważnych zadań.

Oddychaj

Bardzo rzadko mówiąc o stresie podczas rekrutacji pojawia się temat oddechu. Moim zdaniem jest to kluczowy element, który poza Twoim doświadczeniem i kompetencjami, może przyczynić się do sukcesu na rozmowie. Płytki oddech nie tylko towarzyszy stresowi, ale go dodatkowo potęguję. Płytkie oddychanie, to znak dla naszego mózgu, że coś jest nie tak. Jeśli nasz organizm czuje mocny stres powoli zaczyna wyłączać nasze funkcje kognitywne. Tym czego potrzebujemy jest oddychanie przeponowe. Potrzebujesz go do spalania pożywienia i produkcji potrzebnej energii, której na pewno będziesz potrzebował na rozmowie.

Powyższa lista nie jest wyczerpującą. Na temat stresu podczas rekrutacji i sposobów pracy z nim można byłoby napisać książkę. Jeśli jednak podczas rozmowy stres weźmie nad Tobą górę i zapomnisz o wszystkich wskazówkach, postaraj się pamiętać tylko o jednej z nich - weź kilka oddechów. Wraz z normalnym oddechem szansa na trzeźwe i logiczne myślenie jest dużo większa.

Jakub Babij

Trener, nauczyciel Mindfulness. Pomaga zmniejszać stres i być bardziej tu i teraz” za pomocą firmy  Mindfulness Inside  oraz bada satysfakcję pracowników poprzez Happy Team Check. Fan jogi oraz morsowania. Poza pracą zawodową prowadzi fundację zajmującą się prewencją wypalenia zawodowego oraz pomocą psychologiczną oraz udziela się jako wolontariusz na infolinii kryzysowej. Zobacz Jakuba na GoldenLine!

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.