Jak odejść z pracy, czyli exit interview

Pamiętasz ten dzień jak wczoraj:  rozmowa kwalifikacyjna i Twoja pierwsza wizyta w firmie. Stres, chęć pokazania się z jak najlepszej strony. Dzisiaj role się odwróciły. Na exit interview to Ty będziesz oceniał i rozdawał karty. Być szczerym, krytykować, komplementować? Nie wiesz, jak podejść do rozmowy „na pożegnanie”? Mamy dla Ciebie kilka rad.

Jaki jest cel exit interview?

Odejście pracownika, niezależnie od powodów rozstania, nie jest dla firmy niczym miłym. Oznacza uszczuplenie zespołu i potrzebę nowej rekrutacji, a czasem wręcz porażkę organizacji. Exit interview, czyli rozmowa, w której firma próbuje zbadać przyczyny rozstania, jest dla niej szansą podjęcia odpowiednich działań w przyszłości. Exit interview zwykle przeprowadza bezpośredni przełożony lub przedstawiciel działu HR. Taka rozmowa będzie dla organizacji szczególnie ważna, gdy współpraca układała się dobrze i miałeś szansę pozostać w niej na dłużej: warto wiedzieć, dlaczego wartościowy pracownik odchodzi, by zatrzymać pozostałych i usprawnić działanie organizacji. A po co Tobie exit interview? To wyjątkowa okazja by skonfrontować swój punkt widzenia z opinią pracodawcy, przemyśleć swoje cele i powody odejścia w szerszej perspektywie, a przede wszystkim – wyciągnąć kompletne, uzasadnione wnioski z tej współpracy.

Jak się przygotować do exit interview?

Udział w exit interview nie jest obowiązkowy, ale właśnie z powyższych powodów warto podjąć temat. Często zmieniamy pracę, ponieważ jesteśmy rozczarowani, a obietnice z rozmowy kwalifikacyjnej i całej rekrutacji nie zostały spełnione. To dobry moment, by o tym wszystkim powiedzieć, ale także usłyszeć – dlaczego tak się stało. Przed rozmową zastanów się, co Ci się podobało w pracy, czego Ci będzie brakować. Pomyśl, co mogło blokować Twój rozwój i wpłynęło na decyzję o rozstaniu z firmą. Oto przykładowe pytania, które mogą paść podczas exit interview:

  • Jakie są powody zmiany pracy?
  • Co mogłoby wpłynąć na Twoją decyzję o pozostaniu w firmie?
  • W jakim stopniu ta praca spełniła Twoje oczekiwania?
  • Jakie wrażenia wyniesiesz z naszej firmy?
  • Czego będzie Ci najbardziej brakowało po odejściu?
  • Czy dopuszczasz możliwość powrotu do firmy w przyszłości?

Aby exit interview był cenną informacją dla pracodawcy, warto zdobyć się na szczerość, odnosić się do faktów, a nie do emocji i zawsze argumentować swoje odpowiedzi.

Czego na pewno nie mówić w czasie exit interview?

Oto kilka kwestii, których nie należy poruszać podczas tej rozmowy:

  • Jankowi też się tu nie podoba/Inni też tak uważają Nigdy nie wypowiadaj się w imieniu kolegów  – nie jesteś niczyim rzecznikiem. Nie odnoś się też do zasłyszanych plotek czy tego, kto coś Ci powiedział w zaufaniu. Pamiętaj, żeTy odchodzisz z firmy, ale inni zostają. Rzucając mimochodem coś o reszcie zespołu, możesz wbić kij w mrowisko i popsuć atmosferę.
  • X to najgorszy szef na świecie, cieszę się, że nie będę musiał już dla niego pracować. Jeśli chcesz krytykować, rób to konstruktywnie. Przedstawiaj argumenty racjonalne, a nie emocjonalne. I nie daj się za bardzo ponieść: to że dzisiaj odchodzisz, nie znaczy, że nigdy tu nie wrócisz – z dużym prawdopodobieństwem spotkasz dzisiejszych współpracowników na innym, niekoniecznie zawodowym gruncie. Lepiej nie palić za sobą mostów.
  • Drukarka nigdy nie działała, a ekspres robił złą kawę. Podczas tej rozmowy warto mówić o konkretach, a nie skupiać się na detalach, chyba że często psująca się winda była dla Ciebie największym problemem.
  • Wszystko mi się podobało, wszystko było super. Nawet jeśli to prawda, postaraj się przywołać konkretne obszary, w których firma może być wzorem dla innych organizacji. Pomyśl na przykład o miłych sytuacjach czy kompetentnych osobach, które poznałeś i o nich również opowiedz – w przeciwnym razie łatwo stworzysz wrażenie, że lekceważysz rozmówcę, a lepiej pozostawić po sobie jak najlepsze wspomnienia

Pamiętaj, że to, co powiesz może przyczynić się do poprawy funkcjonowania firmy i warunków pracy. Dlatego warto wcześniej przygotować się do rozmowy i podejść do niej racjonalnie, z dobrymi intencjami. Nawet, jeśli nie do końca tak jest, pokaż, że Ci zależy – taka postawa w świecie zawodowym zawsze przynosi korzyści.

Opublikowane w Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.