Nastaw się na zaprezentowanie w aplikacji swojego potencjału, który przekona rekrutera do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną.

Poniżej znajdziesz kilka rad, które mogą okazać się pomocne przy tworzeniu pierwszego CV:

  1. Pochwal się wykształceniem

Opisz swoje studia wyższe, pomijając wcześniejsze etapy edukacji - liceum, czy gimnazjum (absolwenci technikum mogą pozostawić informację na ten temat, jeżeli poszukują pracy zgodnej z ukończonym profilem w technikum). Przedstaw uczelnię, kierunek i specjalizację studiów, pamiętając o wskazaniu, kiedy trwała twoja edukacja. Jeżeli jeszcze jesteś studentem, to ważną informacją jest, w jakim trybie studiujesz. Będąc absolwentem, możesz dodać informację o temacie swojej pracy inżynierskiej bądź magisterskiej. Jeżeli byłeś stypendystą lub w trakcie studiów wyjechałeś na wymianę studencką, warto wyszczególnić również te informacje. Natomiast jeśli nie kontynuujesz nauki na studiach wyższych, opisz ostatnią ukończoną szkołę.

  1. Wypisz swoje doświadczenia

Cenne doświadczenie zawodowe zdobywamy nie tylko pracując na tzw. etacie. Prace dorywcze, bezpłatne praktyki czy pomoc znajomemu przy rozkręceniu jego biznesu też są doświadczeniami, którymi należy pochwalić się w aplikacji.

Jesteś wolontariuszem, należysz do stowarzyszenia, koła naukowego na uczelni bądź prowadzisz bloga? Koniecznie podziel się tym z rekruterem! Wszystkie dodatkowe aktywności wyróżnią Cię wśród innych kandydatów oraz mogą potwierdzić Twoje zaangażowanie czy inicjatywę. Możesz również wyszczególnić swoje obowiązki w ramach danej działalności.

Jeżeli lista Twoich doświadczeń jest długa, wybierz te, które mogą być najbardziej wartościowe przy ubieganiu się o pracę na danym stanowisku. Możesz też wskazać te, które umożliwiły Ci nabycie nowych umiejętności.

  1. Chwal się sukcesami

Nie zapomnij pochwalić się swoimi osiągnięciami! Mogą one potwierdzać, że jesteś odpowiednim kandydatem na dane stanowisko. Dla przykładu, zorganizowanie konferencji marketingowej na uczelni będzie świetną rekomendacją przy aplikowaniu na stanowisko asystenta działu marketingu. Pamiętaj, że sukcesy nie muszą być bezpośrednio związane ze stanowiskiem, na które kandydujesz, ale potwierdzać Twoje umiejętności czy zaangażowanie, jak np. wygrana w zawodach pływackich na uczelni czy zwiedzenie południa Europy autostopem. W CV nie warto jednak opisywać osiągnięć ze szkoły podstawowej, np. wygranej w konkursie recytatorskim - skup się na osiągnięciach z lat studenckich.

  1. Przedstaw swoje umiejętności

Wymień umiejętności, które posiadasz – np. znajomość programów komputerowych, języków programowania czy języków obcych. Dodatkowo możesz określić poziom ich znajomości, bądź wymienić ukończone szkolenia czy kursy, które potwierdzą nabycie danych umiejętności.

Jeżeli zdecydujesz się na wskazanie tzw. umiejętności miękkich, jak np. kreatywność, samodzielność lub zaangażowanie, zastanów się, czy potrafisz podać przykład sytuacji bądź zachowania, które potwierdzi, że je posiadasz.

  1. Unikaj banałów

Niektóre z umiejętności, które dawniej bardzo się liczyły, aktualnie straciły na znaczeniu – jak choćby umiejętność korzystania z internetu czy sprawna obsługa kserokopiarki oraz faksu. Nie wpisuj ich do aplikacji.

Podobnie jest ze znajomością pakietu Office, którą może pochwalić się aktualnie niemal każdy. Istotne jest natomiast, na jakim poziomie go znasz - jeżeli możesz pochwalić się zaawansowaną znajomością np. Excela czy ukończonym kursem w zakresie jego obsługi, może to być ważna informacja dla pracodawcy.

  1. Zadbaj o stronę wizualną swojej aplikacji

Zwróć uwagę na to, jak informacje, którymi chcesz się podzielić, są zaprezentowane w twoim CV. Prawidłowo uporządkowane i dobrze sformatowane treści z pewnością ułatwią rekruterowi zapoznanie się z twoją kandydaturą.

Jeżeli chcesz wzbogacić swoją aplikację o elementy graficzne, pamiętaj, aby ich dodanie nie wpłynęło na czytelność dokumentu. Przykładem może być zastosowanie żółtego tła, które z pewnością wyróżni Twoje CV, ale czy na pewno pozytywnie wpłynie na jego odbiór?

  1. Wyeksponuj informacje wartościowe dla pracodawcy

Przed wysłaniem CV sięgnij do spisu oczekiwań wobec kandydatów przedstawionego w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Jeżeli spełniasz te oczekiwania, sprawdź, czy na pewno piszesz o tym w swojej aplikacji. Dodatkowo możesz je wyróżnić, np. poprzez wytłuszczenie tekstu. Pamiętaj, aby w swoim CV nie wpisywać umiejętności czy cech osobowości, których nie posiadasz.

Zastosuj powyższe rady i czekaj na efekty! Powodzenia!

Milena Zubek

Milena Nowotniak

Specjalistka ds. rekrutacji w Grupie medialnej Agora. Swoją przygodę z Agorą rozpoczęła od programu praktyk Ucz się od Najlepszych. Była współodpowiedzialna za stworzenie strony: kariera.agora.pl. Absolwentka Psychologii SWPS oraz Administracji PW. Zobacz Milenę na Goldenline.

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.