Dostosuj cv do ogłoszenia
Rynek pracy jest obecnie bardzo konkurencyjny. Dostosowanie swojego życiorysu zawodowego do konkretnego ogłoszenia jest niezbędne, aby uzyskać przewagę nad konkurentami. Opis stanowiska zamieszczony w ogłoszeniu daje mnóstwo wskazówek  odnośnie oczekiwań pracodawcy, umożliwiając zaprezentowanie się z jak najlepszej strony. Zidentyfikuj kluczowe frazy To hasła, na które rekruterzy zwracają najczęściej uwagę. Jeżeli ich nie używasz - twoje CV prawdopodobnie nie istnieje. Dlaczego? Każde stanowisko i rekrutacja charakteryzuje się oczekiwanymi umiejętnościami i doświadczeniem. Przykładem mogą być rekrutacje księgowych Centrów Usług Wspólnych, gdzie liczy się doświadczenie i wiedza z obszaru księgowości, a kluczową kompetencją przy zatrudnieniu pracownika jest znajomość języków obcych. Tak więc, kandydat na to stanowisko w pierwszej kolejności, powinien zawrzeć w swoim CV  takie informacje:
  • znajomość języków obcych (z określeniem poziomu),
  • obszar księgowości, w którym na co dzień pracuje: GL/AP/AR,
  • certyfikaty z obszaru księgowości i finansów.
  Można to rozwiązać za pomocą notki podsumowującej résumé, umieszczonej na początku życiorysu zawodowego. Jak taka notka powinna wyglądać? Dla powyższego przykładu można stworzyć następujące podsumowanie: „Posiadam  3-letnie doświadczenie jako księgowa w obszarze AP zdobyte w międzynarodowej firmie SSC. Obecnie obsługuję 15 spółek z kapitałem francuskim, dzięki czemu na co dzień mam kontakt z językiem francuskim i angielskim. Posiadam Certyfikat Ministra Finansów Nr XXXXXX/XX uprawniający do Usługowego Prowadzenia Ksiąg Rachunkowych. Jestem osobą komunikatywną, rzetelną,  która powierzone zadania zawsze doprowadza do końca.” Aby jeszcze bardziej podkreślić pożądane frazy i przyciągnąć uwagę rekrutera, warto je wyboldować. Osiągnięcia Jeśli w ogłoszeniu pracodawca wymaga od nas udokumentowanych sukcesów sprzedażowych, w CV możemy umieścić na przykład taką informację: osiągnięcie 300% miesięcznego targetu sprzedażowego, miesięczna sprzedaż na poziomie 100 mln PLN. Nie bój się pisać o swoich sukcesach zawodowych, pochwal się, a z pewnością przyciągnie to uwagę rekruterów. Liczy się każde słowo Nie umieszczaj zbędnych informacji w CV, nie rozpraszaj rekrutera. Oto przykład:  masz 3-letnie doświadczenie zdobyte w obszarze szkoleń i rekrutacji, szukasz pracy w tej branży, w tym przypadku zbędnymi informacjami w CV będą: prace sezonowe w barach, hotelach czy call center, które z rekrutacją i szkoleniami mają niewiele wspólnego. Skup się na tych pozycjach, które są rzeczywiście istotne i ważne dla konkretnego stanowiska. Spójność językowa Opisując umiejętności użyj podobnych przymiotników, jak w ogłoszeniu.  Rób to oczywiście tylko wtedy, jeśli określenia pasują do twojej osobowości. Dla przykładu: poszukiwane są osoby rzetelne i komunikatywne, jeśli charakteryzują twoją osobę, umieścić w CV synonimy mniej więcej w tej samej kolejności. Powyższe frazy możesz zamienić na: sumienność i otwartość. Dobrze spersonalizowanie CV pozwoli zaciekawić potencjalnego pracodawcę, a co za tym idzie może dać nam szansę na zaprezentowania się w trakcie bezpośredniego spotkania. Niby oczywiste, a jednak… Zdarza się, że pomijamy informacje zawarte na samym końcu ogłoszenia. Dotyczą one kwestii formalnych, które powinno spełniać nasze CV. Istotna jest informacja odnośnie języka, w jakim życiorys powinien być napisany, format, w jakim ma być przesłany (.doc czy .pdf), zawarcie klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych. Ważny jest sposób aplikacji (poprzez przycisk aplikuj, bądź wysłanie wiadomości email do osoby wskazanej w ogłoszeniu).  Nasz przyszły pracodawca może nas także prosić o dołączenie do aplikacji listu motywacyjnego.  Pamiętaj, jeśli w ogłoszeniu proszą o przesłanie CV w języku angielskim w formacie .pdf, to właśnie w takim formacie prześlijmy nasz życiorys. Tworząc CV w odpowiedzi na konkretną ofertę pracy, dokładając wszelkich starań, by zaprezentować się jak najlepiej, zwiększamy swoje szanse na otrzymanie pracy.
KarolinaRonkiewicz

Karolina Ronkiewicz

Business Development Executive w HRK. Posiada 3-letnie doświadczenie w branży doradztwa personalnego. Jako Konsultant w HRK realizuje projekty rekrutacyjne metodami Search&Selection oraz Direct/Executive Search z obszaru finansowego na stanowiska specjalistyczne oraz średniego i wyższego szczebla, w tym także rekrutacje masowe. Od pół roku uczestniczy w realizacji projektów Assessment/ Development Centre. Zobacz Karolinę na GoldenLine!

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.