Czym jest właściwie personal branding?

Jak pisze Paul Arden w książce „Nieważne, jak dobry jesteś, ważne, jak dobry chcesz być”, Victoria Beckham nie marzyła wcale o tym, by być lepsza niż koleżanki czy zostać światowej sławy wokalistką, ale o tym, by stać się światową marką. Własnymi słowami opisała to marzenie, mówiąc: „Chcę być sławna jak proszek Persil.”

Dziś mówi się, że każdy z nas będzie zmieniał pracę od czterech do ośmiu razy. Poczta internetowa, blogi, fora dyskusyjne, grupy networkingowe stanowią miejsce zdobywania wiedzy, poznawania ludzi, prowadzenia promocji własnych firm i samych siebie. Stworzenie silnej marki osobistej daje przewagę w działaniach marketingowych i sprzedażowych w długim okresie i ma wymierną wartość rynkową. Stając się marką na rynku stajesz się widzialny dla swoich klientów, szefów, partnerów biznesowych.

W 1997 Tom Peters ogłosił światu nowe podejście do kształtowania swojej kariery i sukcesu poprzez budowanie osobistej marki. Opublikował swoją koncepcję w artykule „The Brand called you” gdzie napisał: „Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp. z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu, naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki „Ty”. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś „pracownikiem”, nie „należysz” do żadnej organizacji na stałe, nie określa cię opis twego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego.” 

Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. z o.o. zobowiązuje cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią ci zainteresowanie rynku.

Ewa Czertak i Emilia Bartosiewicz

Kto najbardziej potrzebuje osobistej marki?
✔ Właściciele małych, średnich i dużych firm
✔ Przedstawiciele wolnych zawodów
✔ Każda osoba, która chce nadać dodatkową wartość  swoim działaniom Personal branding jest tym, co budowanie marki firmy czy produktu. Polega na przekazywaniu komunikatu opisującego pewne wartości, cechy i umiejętności osoby w taki sposób, by wywołać u odbiorców pozytywną reakcję emocjonalną. To nowa koncepcja odnosząca się do osób indywidualnych w obszarze budowania zaufania, więzi i poczucia pewności, które ludzie odczuwają względem drugiego człowieka, a tym samym względem produktu czy usługi, która jest przez niego proponowana.

Do niedawna budowanie marki było rezerwowane tylko dla dużych firm i korporacji. Personal branding zaś umożliwia wypromowanie tożsamości osoby tak, by określony zestaw obrazów, emocji i uczuć, zaczął oddziaływać na innych zanim zostaną przez daną osobę poddani działaniom marketingowym i sprzedażowym.

Dlaczego osobisty branding staje się kwestią „być lub nie być”? Siła marki osobistej to potęga kontaktów, siła rażenia, kto o tobie wie i co o tobie wie. Czy wie jak i dlaczego ma sięgnąć po twoją usługę, produkt, wiedzę? Marka osobista to dzisiaj główne źródło osobistej przewagi. Portal egospodarka.pl podaje, że tylko 15% internautów świadomie buduje obraz własnej osoby w internecie. Zawsze masz wybór, możesz zdać się na los i czekać na przypadkowe szczęście, a możesz działać i myśleć tak, by zawsze być o krok przed konkurencją. Stań się widzialny dla świata, daj się poznać jako osoba świadoma swych mocnych stron, dążąca do doskonałości w życiu i w pracy.

Podejmij ryzyko i zacznij od wyrzucenia ograniczających cię nawyków i przekonań na własny temat. Czy uważasz, że znasz się na tym co robisz? Czy uważasz, że to co robisz, robisz dobrze i wyjątkowo? Czy lubisz to co robisz? Zadanie podstawowe dla każdej osoby, która chce stać się Wielką Marką: „Pokaż co takiego w twoich produktach czy usługach odpowiada na pragnienia ludzi - określając to, dasz prawdziwy powód do prowadzenia z tobą interesów, a następnie znajdź sposób prezentacji siebie oraz swojej oferty tak, by wzbudzić pragnienie jej posiadania.” Odkrywanie własnej wyjątkowości trwa czasami całą dorosłość, a smutne jest to, że większość z nas nigdy nie dotyka tej prawdy. W życiu nie chodzi o to, by stać się nadzwyczajnym. Każdy z urodzenia już jest marką, wyjątkową, unikatową. Przyjmij do wiadomości, ty jesteś marką.

Ewa Czertak

Ewa Czertak

Pierwsza w Polsce ekspertka personal brandingu, która w Akademii Marki z Klasą buduje silne marki przedsiębiorczych kobiet na terenie całej Polski. Twórca i Prezes Akademii, współtworzy Lady Business Club. Od 2004 certyfikowany coach, Master Business Trainer Level Superior, prelegentka konferencji dla kobiet, praktyk storytellingu, autorka artykułów o personal brandingu, pisze bloga Bądź widzialną Marką, prowadzi inspirujący fanpage Marka z Klasą. Lubi aktywnie spędzać czas wolny z mężem i dwójką dzieci. Biega, jeździ na rolkach, jest maratończykiem, zgłębia sztukę jeździectwa, szuka wciąż nowych wyzwań i skutecznych dróg rozwoju. Jej misja to: Czynić ludzi Wielkimi. Zobacz Ewę na GoldenLine.

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.