5 kroków jak stać się ekspertem w swojej branży

Rekruterzy HRK podkreślają, że niezależnie od tego na jakie stanowisko aplikujemy, zawsze atutem jest wykazanie się szeroką wiedzą branżową. Składa się na nią szereg posiadanych informacji, zarówno formalnych, jak i nieformalnych, odnośnie specyfiki sektora, w jakim pracujemy. Dla pracodawców istotne jest, czy kandydat wie, które firmy konkurencyjne rozwijają się dynamicznie, czy orientuje się w najistotniejszych zmianach personalnych, czy kojarzy nowe produkty i usługi wprowadzane na rynek lub kluczowych partnerów. Warto pamiętać, że każdy sektor i każda specjalizacja ma swoją unikalną specyfikę.

Aby ułatwić sobie systematyczne zdobywanie wiedzy branżowej, warto dokładnie przemyśleć, w czym chcemy się specjalizować i o co mogą pytać nas przyszli pracodawcy. Czasami wystarczy naprawdę niewiele, aby szybko i efektywnie nadrobić zaległości z branży. Eksperci HRK przedstawiają kilka prostych rad, które to umożliwią.

Uzupełnij wiedzę branżową w 5 krokach:

1. Czytaj prasę branżową

Warto zaprenumerować najważniejsze w branży pisma, śledzić przekaz w czołowych dziennikach. Nie zapominajmy o mediach regionalnych, w których przeczytamy o lokalnych działaniach przedsiębiorstw. Pożyteczne są też newslettery, do których wiele portali umożliwia bezpłatny dostęp.

2. Rozmawiaj z dostawcami i klientami

Nie tylko o bieżącej biznesowej potrzebie, ale i o tym, co się dzieje w branży, o czym się mówi. Każda strona ma unikalną perspektywę, która składa się na całokształt postrzegania branży.

3. Korzystaj z profilów pracodawców

Na profilach firm prezentowane są bieżące informacje z ich działalności. Co ważne – zanim potraktujesz jakąś informacje poważnie upewnij się co do źródła – na forach internetowych wypowiadają się różne osoby, często anonimowe, nie zawsze są godne zaufania. Korzystaj z wiarygodnego źródła!

4. Pojawiaj się na wydarzeniach

Przyjmuj zaproszenia na konferencje i spotkania o charakterze networkingowym. Na dużych konferencjach często prezentowane są najnowsze trendy i rozwiązania. Na tych mniejszych, dla odmiany, atmosfera sprzyja dłuższym rozmowom o najnowszych wydarzeniach, łatwiej jest też nawiązać nowe kontakty.

5. Umawiaj się na spotkania

W natłoku codziennych zajęć często wybieramy szybki telefon lub maila. Jednak kiedy mamy więcej czasu warto się spotkać i szerzej omówić działania w kontekście funkcjonowania całego zespołu. Na obiad można wybrać się zarówno z partnerami spoza organizacji, ale także ze współpracownikami – wymiana informacji na pewno zaowocuje wartością dodaną.

Menedżerowie oprócz twardych kompetencji powinni być w stanie ocenić uwarunkowania rynkowe i na bieżąco na nie zareagować. W tym celu wiedza branżowa jest niezbędna.

Agnieszka Wójcik

Agnieszka Wójcik

PR & Marketing Manager w HRK SA. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada ponad 5-letnie doświadczenie w branży HR, zdobywane w  organizacjach rynku pracy i wiodących firmach rekrutacyjnych. W HRK jest odpowiedzialna za relacje z mediami, koordynację badań rynku pracy i  działań marketingowych oraz współpracę z partnerami firmy. Zobacz Agnieszkę w GoldenLine!

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.