13 zachowań, które uczynią cię godnym zaufania i zwiększą sukces
Komu ufasz? Przyjacielowi? Koledze z pracy? Swojemu szefowi? Dlaczego im ufasz? Co tworzy zaufanie w tej konkretnej relacji? Kto tobie ufa? I dlaczego? Zapewne nie zdajesz sobie sprawy, o potędze wpływu, jaki masz na zmianę poziomu zaufania w każdej relacji - pod warunkiem, że wiesz jak działać. Poniżej 13 wskazówek, które pokazują jak budować zaufanie. Po ich wdrożeniu masz szansę stać się wiarygodnym partnerem w interesach, świetnym pracownikiem bądź pracodawcą, porywającym liderem, a także lepszym małżonkiem i rodzicem. Należy to robić krok po kroku, zaczynając od budowy zaufania do siebie (rozumianego w tym przypadku jako wiarygodność), w relacjach, w organizacjach, na rynku, i w społeczeństwie: 13 zachowań, które uczynią cię godnym zaufania i zwiększą sukces ►Zachowanie 1. Mów wprost. Nazywaj rzeczy po imieniu. Posługuj się prostym i zrozumiałym językiem. Nie przeinaczaj faktów. Informuj, jakie jest twoje stanowisko w danej sprawie. Bądź uczciwy. Mów prawdę. Nie manipuluj ludźmi, nie wypaczaj prawdy. Nie stwarzaj fałszywego wrażenia. ►Zachowanie 2. Okazuj szacunek. To zachowanie opiera się na zasadach respektu, uprzejmości, uczciwości, miłości i grzeczności. Przeciwieństwem okazywania szacunku jest oczywiście brak szacunku wobec innych ludzi. Jest to powszechnie odbierane jako nieuprzejmość i stanowi wielki problem zarówno w pracy jak i w domu. Przeciwieństwo to polega także na nieokazywaniu dbałości i troskliwości – albo dlatego, że rzeczywiście nie dbasz o ludzi, albo dlatego, że nie wiesz, jak to robić lub nie masz na to czasu. ►Zachowanie 3. Dbaj o przejrzystość. Bądź autentyczny i rzetelny i mów prawdę w taki sposób, by ludzie mogli ją zweryfikować. Przeciwieństwem dbania o przejrzystość jest ukrywanie, zaciemnianie, pogrążanie w mroku. Zachowanie takie oznacza tworzenie tajemnic, odgradzanie się i odmowę otwartości. Możesz szybko zbudować zaufanie poprzez bycie otwartym i szczerym w swoich zamiarach. ►Zachowanie 4. Naprawiaj krzywdy. Kiedy zbłądzisz, załatw to jak należy. Przepraszaj prędko. Napraw, gdy to możliwe. Zrekompensuj działaniami. Okaż pokorę. Nie staraj się zatuszować. Niech na drodze do naprawy błędów nie staje twoja pycha. ►Zachowanie 5. Okazuj lojalność. Hojnie okazuj uznanie. Doceniaj wkład innych w dokonania. Mów o innych ludziach tak, jakby byli obecni. Reprezentuj tych, którzy są obecni i nie mogą przemówić w swojej sprawie. Nie obgaduj innych za ich plecami. Nie ujawniaj poufnych informacji o innych. ►Zachowanie 6. Wykazuj się rezultatami. Wykazywanie się rezultatami jest sposobem przekonywania sceptyków. To sposób szybkiego budowania zaufania w relacjach, zyskiwania swobody i możliwości wyboru. Dbaj o historię osiągniętych rezultatów, rób rzeczy właściwe, działaj i wypełniaj to, do czego zostałeś przeznaczony. Realizuj rzeczy na czas i trzymaj się budżetu. Nie obiecuj za wiele i nie rób za mało. Nie usprawiedliwiaj tego, czego nie zrobiłeś. ►Zachowanie 7. Doskonal się. Doskonalenie opiera się na zasadach nieprzerwanego wzrostu, uczenia się i zmian. Kiedy ludzie widzą cię jako osobę, która nieustannie się uczy, rozwija i odnawia – albo twoją organizację jako taką, która się rozwija, doucza, odnawia – nabierają zaufania do twojej zdolności sprostania wyzwaniom ciągle zmieniającego się środowiska. ►Zachowanie 8. Konfrontuj rzeczywistość. Podchodź do trudnych spraw bezpośrednio. To przenosi się na szybkość i koszty. Wyjaśnianie niepowodzeń pozwala na szybsze osiągnięcie rezultatów i wykazanie się kreatywnością i możliwościami. Prowadź rozmowy odważnie, nie bój się wyrażać swojego zdania. Nie unikaj prawdziwych problemów, prędzej czy później wrócą one do ciebie ze zdwojoną siłą. ►Zachowanie 9. Precyzuj oczekiwania. Ujawniaj i wyjaśniaj swoje oczekiwania. Nie zakładaj z góry, że oczekiwania są jasne i takie same po obu stronach. Rozmawiaj o nich i uzasadniaj je. Nie bój się negocjować, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie zawódź oczekiwań. ►Zachowanie 10. Przyjmuj odpowiedzialność. Wymagaj odpowiedzialności od siebie i innych. Przyjmuj odpowiedzialność za rezultaty. Komunikuj jasno. Nie uchylaj się i nie wymiguj od odpowiedzialności. Nie wytykaj palcem i nie obwiniaj innych, gdy coś idzie źle. ►Zachowanie 11. Najpierw słuchaj. Posłuchaj, zanim się odezwiesz. Zrozum. Słuchaj uszami – a także oczami i sercem. Odkryj, jakie zachowania są najważniejsze dla ludzi, z którymi pracujesz. Nie zakładaj, że wiesz, co jest dla drugiej strony najważniejsze. Nie zakładaj, że znasz wszystkie odpowiedzi – lub wszystkie pytania. ►Zachowanie 12. Dotrzymuj zobowiązań. Jest to najszybszy sposób do zbudowania zaufania w każdej relacji. Czy zobowiązania są jawne czy domyślne mają ogromny wpływ na szybkość działania i koszta. Niedotrzymywanie ich powoduje rodzenie się wątpliwości, podejrzeń, cynizmu i nieufności. Dotrzymywanie zobowiązań rodzi natomiast nadzieję i entuzjazm, zawierzenie i zaufanie, które wspomagają osiąganie rezultatów. ►Zachowanie 13. Obdarzaj zaufaniem. Zamień „zaufanie” z roli rzeczownika w rolę czasownika. Podczas gdy inne zachowania pomagają ci stać się człowiekiem lub liderem bardziej godnym zaufania, to zachowanie pomoże ci stać się liderem bardziej „ufającym”. Nie tylko buduje ono zaufanie, ale wzmaga ufność. Przeciwieństwem jest nieufność, która stanowi przyczynę ogromnych kosztów wszędzie, a zwłaszcza w organizacjach. Pamiętaj, że podstawą – w każdym z tych przypadków – jest rozwój określonych cech charakteru i kompetencji! Powyższe wskazówki zostały opracowane przez autorów bestsellera „The Speed of Trust”: Stephena M.R. Coveya oraz Rebecce R. Merrill.
Agnieszka Złotek

Agnieszka Złotek

Karierę zawodową związała z branżą consultingową. Od 2012 roku współpracuje z najbardziej uznanymi firmami szkoleniowymi na świecie DOOR Group i FranklinCovey, koncentrując się na obszarze marketingu. Z wykształcenia – socjolog mediów i doradca zawodowy. Zobacz Agnieszkę na GoldenLine!

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.