Poniżej znajduje się 12 najważniejszych atrybutów dobrego lidera. Spróbuj wdrożyć je w swojej pracy, aby w krótkim czasie zauważyć zmiany.

  1. Odwaga

Zanim ktokolwiek zaufa liderowi, będzie chciał sprawdzić, czy jest on odważny. Zespół potrzebuje kogoś, kto nie będzie bał się podejmowania trudnych decyzji i utrzyma kurs naprzód całej grupy w kryzysowych sytuacjach. Odwaga potęguje – otoczenie również będzie podejmować odważne decyzje, gdy zauważą podobny trend u swojego przywódcy. 

Liderzy, którym brak odwagi, są postrzegani jako osoby, które chronią swoją pozycję i nie potrafią dowodzić. Budowanie zespołu i osiąganie wspólnych celów jest w takim przypadku niemożliwe.

  1. Skuteczna komunikacja

Komunikacja to podstawa przywództwa, która pozwala każdego dnia osiągać zamierzone cele. Najprościej mówiąc: nie możesz stać się dobrym liderem, jeśli nie potrafisz się skutecznie komunikować.

Sprawne porozumiewanie się nie tylko buduje silny zespół, ale także inspiruje jego członków. Wytworzona między nimi więź jest trwała i prawdziwa, nawet pomimo odległości.

  1. Życzliwość

Najlepsi liderzy są po prostu życzliwi, często doceniają pracę innych, chwalą ich dokonania i są zaangażowani w osiąganie sukcesów przez członków swojego zespołu. Ich cel to chęć zainspirowania wszystkich pracowników – nie tylko po to, aby osiągać świetne wyniki jako zespół, ale również, aby każda osoba mogła rozwijać się indywidualnie.

  1. Pokora

Najlepsi liderzy są skromni i nigdy nie pozwalają, aby wysoka pozycja w firmie sprawiła, że inni poczują się gorzej w ich towarzystwie. Nigdy też nie oddelegowują zadań, których nie chcieliby wykonywać. Wręcz przeciwnie – razem z ze swoim zespołem wykonują całą pracę.

  1. Samoświadomość

Samoświadomość jest podstawą inteligencji emocjonalnej. To umiejętność, którą posiada 90% najlepszych liderów. Samoświadomość oznacza, że mają oni świeże i dokładnie spojrzenie na właściwy styl zarządzania oraz na swoje mocne i słabe strony. Dzięki temu mogą tworzyć efektywne strategie, pokazać swoje zdolności i zrekompensować słabości.

  1. Przestrzeganie nowej „złotej zasady”

Złota zasada mówi: traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Zakłada ona, że wszyscy w firmie są równi. Jeśli więc traktujesz swoich pracowników tak, jakbyś sam chciał być traktowany przez swojego menadżera, będą oni zadowoleni.

Współcześni liderzy idą jednak o krok dalej. Do ich zadań należy poznanie swoich współpracowników i zdobycie wiedzy o tym, co ich motywuje, a co demotywuje. Do każdej osoby podchodzą indywidualnie. To wymaga od menadżerów rozpoznawania potrzeb swoich podwładnych i dostosowania swoich umiejętności przywódczych do każdej jednostki z osobna.

  1. Pasja

Pasja i entuzjazm są zaraźliwe. Tak samo jak nuda czy apatia… Nikt nie chce pracować z szefem, który nie lubi swojej pracy ani nawet z kimś, kto udaje, że praca sprawia mu przyjemność. Najlepsi liderzy lubią to, co robią i chętnie dzielą się swoim entuzjazmem z innymi.

  1. Rozumienie celu

Świetni liderzy wiedzą, że wizja nie jest wszystkim. Należy uczynić wszystko, aby wizja ożyła, a pracownicy mogli lepiej zrozumieć swoje zadania. W jaki sposób? Storytelling czy mapy myśli to przykładowe narzędzia, które pomogą osobom z zespołu zrozumieć, dokąd zmierzają, ale również co się wydarzy, gdy dotrą do celu. To szczególnie zachęca do utożsamiania swoich działań z wizją firmy i jej realizowania.

  1. Autentyczność

Autentyczność odnosi się do bycia szczerym w każdej dziedzinie – nie tylko w tym, co robisz lub mówisz, ale przede wszystkim w tym, kim jesteś. Kiedy jako lider jesteś autentyczny, twoje słowa i czyny wzajemnie się uzupełniają i potwierdzają twoją prawdziwość. Współpracownicy nie powinni poświęcać czasu na to, by rozgryźć prawdziwe motywy twoich działań.

Liderzy, którzy są autentyczni, są jednocześnie transparentni i skorzy do udzielania informacji. W ten sposób budują poczucie zaufania wśród swoich współpracowników.

  1. Otwartość

Najlepsi liderzy przyjmują z pokorą krytykę, ale także są otwarci na nowe wyzwania i punkty widzenia inne niż ich własne. Środowiska, gdzie pracownicy boją się odezwać, zaprezentować swój pomysł czy zadać pytanie, nie są miejscem do rozwoju zawodowego. Dobry kierownik potrafi zamanifestować swoją otwartość, dzięki czemu w firmie istnieje możliwość swobodnego przepływu pomysłów i idei.

  1. Odpowiedzialność

Idealne środowisko pracy to miejsce, gdzie współpracownicy i liderzy mogą na siebie liczyć. Dobry lider powinien zawsze stać murem za swoim zespołem. Przede wszystkim jednak nie powinien przenosić winy na inne osoby ani też jej unikać, gdy zawiódł cały team. Kryzysowe sytuacje to czas, kiedy zaufanie wystawiane jest na próbę. Warto zatem oceniać sprawiedliwe i nie izolować się od współpracowników.

  1. Poczucie celu

Podczas gdy wizja jest odzwierciedleniem tego, gdzie zmierzamy jako zespół, poczucie celu odnosi się do zrozumienia, dlaczego tam zmierzamy. Pracownicy lubią czuć, że są częścią czegoś większego niż praca sama w sobie. Najlepsi liderzy potrafią zaprezentować cel i powody, by osiągnąć sukces.

Stawanie się dobrym liderem nie oznacza, że wszystkie 12 cech należy wprowadzić od razu. Skup się na jednym lub dwóch w tym samym czasie i spróbuj znaleźć takie sytuacje, w których szczególnie wykorzystasz nowe umiejętności .

Pamiętaj – im więcej będziesz ćwiczyć, tym naturalniej będą ci przychodziły zachowania, które pozwolą wprowadzić nowy styl przywództwa w twoim zespole.

Jakie inne cechy dodalibyście do tej listy? Czym według was powinien odznaczać się prawdziwy lider? :)

Marta Mazurowska

Młodszy specjalista ds. komunikacji B2C w GoldenLine. Absolwentka Zarządzania i Marketingu oraz Public Relations i Marketingu Medialnego na Uniwersytecie Warszawskim. W GoldenLine odpowiada za komunikację z użytkownikami w środowisku online i chętnie dzieli się wiedzą o przygotowywaniu materiałów rekrutacyjnych, budowaniu profesjonalnego wizerunku w sieci czy tematyce "ja w organizacji".

Zobacz inne moje wpisy

Podziel się opinią

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.