To, że nie możemy braku zaangażowania pracowników zrzucić na samych pracowników. Tak całkowicie. Szefostwo gra tu główne skrzypce. Ale czy każdy potrafi trzymać smyczek?

Inne badanie wskazują z kolei, że tylko 1 na 10 menadżerów ma faktyczny talent do zarządzania. Trochę to smutne.

Po co o tym mówię?

Bo gdzieś leży problem. Osoby, które dostają mandat zaufania, by planować pracę innych osób nie są do tego przygotowane.

Dostać awans. To niesamowicie ekscytujące. Byś czyimś szefem. Masz się czym pochwalić rodzicom, znajomym. Ego rośnie pod niebo. Od razu organizujesz dziką imprezę. Chcesz uczcić sukces.

Ale nie tak szybko.

Jako świeżutki szef robisz błędy. Każdy robi. Ale szef to trochę jak ksiądz. Jeśli zwykłego pana Czesława złapią prowadzącego samochód po paru głębszych to nikt szczególnie się nie dziwi. Ale jeśli zrobi to ksiądz to o matko! W internecie brakuje miejsca na komentarze. Bicze, hejt i policzki lecą już nie tylko w kierunku tego jednego, ale w stronę wszystkich ubranych na czarno ludzi.

Tak samo z menadżerami. Ich błędy są wytykane dużo bardziej. Są na świeczniku. Tłumy na nich patrzą. Od nich oczekuje się więcej. Mają większą odpowiedzialność. Zmiany pokoleniowe sprawiają też, że bycie liderem dziś a jeszcze kilkanaście lat temu to zupełnie inna bajka. O specyfice każdego pokolenia też trzeba zdawać sobie sprawę będąc szefem. Możesz przeczytać o tym tutaj: http://businesslifemanual.pl/pokolenie-x-y-czy-z-sprawdz-ktorym-pokoleniem-jestes/.

Ale do rzeczy.

Jesteś szefem po raz pierwszy? Możesz uniknąć pewnych błędów od razu. Od pierwszego dnia na nowym stanowisku.

Jakie błędy popełniają młodzi szefowie?

#1 Myślą, że muszą wszystko potrafić od razu

Załapałeś się na szefa do działu, w którym nie od zawsze byłeś.

I tworzysz sobie w głowie jakieś głupie przeświadczenie, że szef zadawać pytań nie może. On może tylko na nie odpowiadać. Nowa rola to masa nowych obowiązków, nowej pracy, dużo administracji.

Nie udawaj, że wiesz wszystko, bo wpędzisz się w spiralę niekończącego się, chronicznego stresu. Wykończysz się. Menadżer może nie wiedzieć.

CEO AliExpress, Jack Ma powiedział kiedyś, że nie jest wstydem nie wiedzieć czegoś i przyznać to. Wstydem jest nie wiedzieć i udawać, że się wie.

[RADA] Spędź z każdym pracownikiem pół dnia przy jego biurku. Dowiedz się, co robi. Podchodź też do innych szefów. Pytaj o procedury, sprawy HR-owe. Korzystaj z doświadczenia innych. Doszkalaj się. Czytaj blogi. Czytaj książki. Rób kursy o zarządzaniu.

#2 Nie skupiają się na ogólnych celach

Tu trzeba trochę zrobić małą roszadę w mózgu. Do tej pory skupiałeś się na sobie i swoich procesach, projektach, celach.  Znałeś je bardzo szczegółowo.

Teraz nie potrzebujesz włazić z butami w każdego maila, każdy plik, prezentację tworzoną przez pracownika. Odpowiadasz przecież teraz za cały zespół. Z biura nigdy nie wyjdziesz, jeśli będziesz chcieć wiedzieć o wszystkim z drobnymi szczegółami.

[RADA] Ustal, ile informacji jest Ci potrzebne do podjęcia decyzji i realizacji celu całego zespołu. O tyle informacji proś. Ufaj pracownikom.

#3 Powielają innych szefów

Załóżmy, że w Twojej firmie wszyscy ze stopką „Manager” chodzą smutni, poważni, ciągle udają zajętych i jedzą wyłącznie przy biurku. Poczucia humoru nie zanotowano.

Nie musisz być jak inni!

I nieprawda, że jest jakiś utarty schemat zachowań zarezerwowanych dla szefów.

Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Twórz swój własny styl. Nie powielaj kiepskich nawyków, żeby dopasować się do jakiegoś związku zawodowego flegmatyków.

[RADA] Nie bądź jak inni. Bądź lepszy. Bądź sobą. Bo będąc sobą, możesz być oryginalnym liderem.

#4 Obiecują za dużo

Dużo za dużo.

Od pierwszego dnia będziesz dostawał tony maili. Wszyscy tylko czyhają. Wiedzą, że świeżak nie odmówi. Ktoś tam pchnie mu projekt, który mu nie pasował. Kto inny wrzuci dodatkowy proces. Ktoś jeszcze coś i jeszcze coś.

A ty bierzesz. Zgadzasz się. Obiecujesz. Jasne. Dam radę. Pomogę. Zrobię.

Uważaj...

[RADA] Ćwicz asertywność od dnia numer jeden. Zawsze mów, że potrzebujesz czasu, żeby zorientować się, czy to może wisieć na Twojej nowej, miliardowej liście obowiązków.

#5 Zbyt szybko podejmują decyzję

Chcesz od razu pokazać zmiany. Że od jutra, od dziś najlepiej usuniesz wszystko, co blokowało zespół. Wszystko, co nie miało uzasadnienia.

Spotkanie zespołu raz w tygodniu? Bez sensu! Strata czasu. Róbmy raz na miesiąc.

Raport co rano z wynikami z wczoraj? Wywalam. Niech co tydzień przysyłają. 

[RADA] Zmień jedną, śmiertelnie wkurzającą cały zespół rzecz, żeby pokazać, że przychodzi nowy powiew. Ale nie rób trzęsienia ziemi pierwszego dnia. Nie spiesz się. Daj sobie czas na ustalenie, ile problemów ma zespół. Zrozum, dlaczego ktoś zdecydował o częstotliwości pewnych dokumentów, spotkań, zanim coś tkniesz.

#6 Boją się podjąć decyzję

To coś, co Cię odróżnia od innych jako szefa.

Teraz nie wypełniasz. Teraz podejmujesz decyzje. Setki, tysiące decyzji.

Myślisz, że wszystkie będą trafne? Nie. Wielu będziesz żałować.

Ale nie możesz zbyt dużo myśleć, zastanawiać się, odkładać, opóźniać z obawy przed błędem. Popełnisz błąd. Niejeden. Ale brak decyzji jest zawsze gorszy od błędnej decyzji.

[RADA] Zmniejsz awersję do ryzyka. Bo każda decyzja to ryzyko. I zacznij podejmować odważne decyzje.

#7 Nie starają się poznać zespołu

Nie chowaj się za płaszczyzną monitora. Masz być widoczny! Masz znać swoich ludzi!

Musisz wiedzieć skąd są, co robią, co ich motywuje, co złości. Nowi pracownicy powinni też znać Ciebie i Twoje oczekiwania.

[RADA] Pierwsze kilka tygodni poświęć na rozmowy z pracownikami. Wygłoś swoje EXPOSÉ. Coś jak premier. Powiedz na pierwszym spotkaniu o swoich planach i oczekiwaniach. Wkrocz z przytupem w nowa rolę i twardo komunikuj wszystko.

#8 Nie dają sobie czasu na myślenie strategiczne

Zbierasz się, żeby usiąść i zaplanować rok. Cele. Strategie. Wizje. Rozwój. Szkolenia.

Ale jakoś tak ciągle jest coś ważniejszego. Ciągle ktoś przyłazi, coś chce, a Ty rzucasz wszystko i lecisz jak matka do dziecka, które upadło w piaskownicy.

[RADA] Zaplanuj czas, kiedy myślisz o strategii długoterminowej. Jeśli ktoś ciągle zawraca Ci czymś głowę, to zamknij się w jakimś pokoju. Taką pracę przerwij tylko w przypadku gdyby budynek miał wybuchnąć.

#9 Nie angażują swojego szefa

Chcesz od razu pokazać, że jesteś już kimś. Nie chcesz zawracać głowy, mówić o problemach swojemu bezpośredniemu przełożonemu. Prawda jest taka, że Twoja zawodowa droga zależy od Twojego szefa. I zazwyczaj on chce Cię uczyć, doradzać Ci, motywować.

[RADA] Nie unikaj kontaktu z nim. Proś o feedback tak często, jak to możlwie. On powinien wprowadzić Cię w tajniki nowej roli.

#10 Nie mówią o swoich problemach

Na każde pytanie „Jak leci?” odpowiadasz, że nigdy nie było lepiej. Utopia. Niekończąca się fala sukcesów. Codziennie wygrywasz los na loterii szczęścia i satysfakcji.

Nie wygłupiaj się.

Jasne, że nie o każdym problemie pogadasz z kimś, kim zarządzasz. Nie powiesz przecież pracownikowi, że nie wiesz jak zwolnić jego kolegę. Ale są inni ludzie, z którymi możesz dyskutować otwarcie.

[RADA] Rozmawiaj o problemach z innymi szefami. Nie trzymaj w sobie takich trosk, bo inni menadżerowie jadą na tym samym wózku.

To przykre, ale większość firm nie ma cyklu szkoleń dla młodych szefów. Takich konkretnych. Dlatego musisz polegać na sobie. Nie czekaj aż zawalisz coś poważnego albo znajdziesz się w patowej sytuacji, bo jesteś po prostu zbyt mało doświadczony. Przygotuj się wcześniej.

Liderzy z Fortune 500 nie wyobrażają sobie dnia bez książki. Bez czytania. Tobie też polecam. Zainwestuj w porządny czytnik, tak na początek. Ja używam Pocketbook, bo oprócz typowych plików książkowych ma świetne tryby czytania .pdf 

Czytanie to podstawa.

Nie łudź się. Nie będziesz świetnym szefem od razu. Ale spokojnie. To pewien proces. Daj sobie trochę czasu. I dąż do tego. Do bycia genialnym szefem.

A Ty jakie błędy zauważyłeś u nowo mianowanych szefów?

Marcin Masłowski

Konsultant biznesowy i menadżer ds. usprawniania procesów
Autor popularnego bloga o przywództwie i rozwoju pracownika www.businesslifemanual.pl

Zobacz inne moje wpisy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.